POS displays Mr. Flexx en HEMA: meer sales, minder kosten en CO2

Vlastuin: Mr. Flexx modulaire display HEMA

POS displays Mr. Flexx en HEMA: meer sales, minder kosten en CO2

Vlastuin Cdi ontwikkelde samen met HEMA het Mr. Flexx® instore displaysysteem, waarmee beide bedrijven een grote duurzame stap zetten om de CO2-impact van displays te verlagen. Wie afgelopen jaar chocoladeletters kocht bij HEMA, heeft die uit een Mr. Flexx-display gehaald. Innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand.

Cornelis Vlastuin en zijn broer Harro vormen de tweede generatie van het familiebedrijf in Baarn en met marketeer Willemijn Vlastuin en digitaal expert Casper Vlastuin is ook de derde generatie actief binnen het in 1967 opgerichte bedrijf. Vlastuin is gespecialiseerd in instore POS-oplossingen, met een eigen ontwerpafdeling. Cornelis Vlastuin: ‘Via partnerships zijn we steeds internationaler is gaan werken. Dat geeft ons ook de mogelijkheid om materiaal- en techniekonafhankelijk te kunnen denken.’

Duurzaam displaysysteem

Inmiddels werkt Vlastuin internationaal voor toonaangevende merken en ontwikkelt het bedrijf volledige winkelinrichtingen. Binnen de POS-activiteiten nemen displays een belangrijke plaats in. ‘We zien dat kartonnen displays terrein verliezen. Dat heeft te maken met de kosten, de complexiteit en de milieubelasting. We hebben daarom een zeer duurzaam displaysysteem ontwikkeld, dat we onder de geregistreerde merknaam Mr. Flexx® vermarkten. We hebben er vijf jaar aan gewerkt en klanten meegenomen in de ontwikkeling.’

Systeemoplossing

Mr. Flexx moet een premium merk worden voor een duurzame en flexibele instore displayoplossing. Het Mr. Flexx-systeem voldoet aan alle bekende richtlijnen in de markt en is inclusief poolingservice. De displays kunnen ter plekke worden opgezet, maar ook prepacked worden geleverd. Vlastuin investeerde meer dan een miljoen euro in de ontwikkeling van deze duurzame POS-retaildisplay en introduceerde de modulaire display (die per product, merk of campagne is in te richten) drie jaar geleden op Euroshop. 
Maar hoe werkt het precies? Cornelis Vlastuin: ‘De herbruikbare basiselementen zijn gemaakt van spuitgiet-ABS en kunnen in drie vormen worden geleverd: virgin-, gerecycled- of biobased-ABS. Deze elementen worden vervolgens aangekleed met 300 of 400 grams kraft- en witte buitenliner, of als hergebruik gewenst is, met kunststof. Klanten kunnen na afloop van een actie de displays (laten) demonteren en ophalen.’

Vlastuin en HEMA creëren POS-displaysysteem

Tekst verder onder foto.

'Mr. Flexx is een service, een van de eerste displayconcepten in Europa waarbij klanten betalen voor het gebruik van de display en geen eigenaar worden'

Chocoladeletters als testcase

Samen met HEMA heeft Vlastuin een Mr. Flexx-systeem voor de bekende HEMA-chocoladeletters opgezet. ‘Wij maakten al kartonnen displays voor de chocoladeletters van HEMA. Samen keken we hoe we de letters in Mr. Flexx konden krijgen en vervolgens is er een speciaal HEMA-schap ontwikkeld met randen van 18 mm in plaats van de standaard 30 mm. Natuurlijk stelde HEMA eisen. De kosten mochten niet stijgen, er moest karton worden bespaard en de processtroom mocht niet worden verstoord.’

Vlastuin en HEMA creëren POS-displaysysteem

Tekst verder onder foto.

Recyclebare PP-trays

Met die eisen in het achterhoofd zocht Vlastuin naar een alternatief voor de minigolf-trays, waarin de letters staan. Het lukte Vlastuin een vouwbare PP-producttray te ontwikkelen. Die 100% recyclebare trays met RFID-tag gingen naar de chocoladeproducent, waar bleek dat ze sneller waren op te zetten dan minigolf. Een bijkomend voordeel was dat er bij intern transport minder schade was aan de chocoladeproducten. In augustus gingen de display-onderdelen naar de chocoladefabrikant, die de Mr. Flexx-displays eveneens sneller in het proces kon opzetten dan de eenmalige kartonnen display, om deze vervolgens te vullen met letters.

Geen eigenaar

HEMA is de eerste grote gebruiker van Mr. Flexx en sloot een meerjarig contract af voor het gebruik en het poolen van displays voor 700 winkels in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Mr. Flexx is een service, een van de eerste displayconcepten in Europa waarbij klanten betalen voor het gebruik van de display en geen eigenaar worden. Vlastuin ontwikkelde een eigen logistieke dolly in het formaat van een quarter pallet, die is geïntegreerd in Mr. Flexx. Aan de dolly is een IoT-tracker gekoppeld, zodat Vlastuin in heel Europa kan zien waar de displays zich bevinden. Op dit moment wordt Mr. Flexx® ook getest bij Carrefour in Frankrijk.
Het poolingsysteem speelt een belangrijke rol.
Vlastuin is een samenwerking aangegaan met Kühne & Nagel B.V. Deze logistieke partner beheert de pool, waar de onderdelen worden ingeslagen, gereinigd en klaargemaakt om opnieuw te worden ingezet.

Herbruikbaar systeem

De voordelen van Mr. Flexx zijn volgens Cornelis Vlastuin evident. Eenmalige kartonnen displays worden vervangen door een herbruikbaar systeem, dat bij intensief gebruik drie tot vijf jaar meegaat. De ROI is maximaal twee jaar en bij gebruik van het poolingsysteem nog korter. ‘We wilden Mr. Flexx samen met klanten ontwikkelen, omdat je het vertrouwen van stakeholders nodig hebt bij een project als dit. Samen met merken en retailers hebben we nu een systeem ontwikkeld dat een verlaging van de CO2-impact mogelijk maakt en kosten bespaart. HEMA gaf ons dat vertrouwen.’

Forse kartonbesparing, minder uitstoot

Ook bij HEMA is men tevreden. ‘HEMA werkt al jaren samen met Vlastuin en gezamenlijk streven we ernaar om concepten te verbeteren met oog voor uitstraling, gemak, kosten en duurzaamheid. We wilden dan ook samenwerken aan een duurzame display voor de chocoladeletters. Met het duurzame Mr. Flexx-display besparen we 85% karton en realiseren we een minimale vermindering van 43% in CO2-uitstoot.’ 

DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING MET VLASTUIN CDI.
Artikel delen