3 vragen aan ... Jordie Brouwer –Business development/Sales manager Huhtamaki Benelux

3 vragen aan ... Jordie Brouwer –Business development/Sales manager Huhtamaki Benelux

Bekijk ook deze video waarin Jordie laat zien hoe zij de patat industrie kunnen helpen met verduurzamen

 

 

 

 

VerpakkingsManagement ging op bezoek bij Jordie Brouwer en was nieuwsgierig naar de antwoorden op 3 vragen aan … Jordie zit vanuit zijn sales functie bij Huhtamaki dicht op de markt en spreekt zijn klanten veelvuldig over de veranderingen in de verpakkingsindustrie en verwachtingen voor de toekomst.

 

Vraag 1: wat zijn de veranderingen bij jouw klanten?

De markt is in ontwikkeling. Onze klanten zijn op zoek naar de meest optimale, duurzame verpakking oplossingen. Ze willen weg van kunststof en van verpakkingen die gemaakt zijn van fossiele grondstoffen en vragen om hernieuwbare plastic- en PFAS vrije producten.

Het is voor ons en voor onze klanten een uitdaging om op de hoogte te blijven van alle veranderingen in de wetgeving en daar op tijd op te anticiperen.

In Frankrijk bijvoorbeeld mocht het kunststof dekseltje niet meer op een papieren beker. Wij zijn erin geslaagd om een molded fiber versie te maken met dezelfde functionaliteit die binnen de nieuwe regels past van de Franse wet en daarmee hebben we het probleem voor onze klanten weten op te lossen.

End of life wordt steeds belangrijker en we proberen voor al onze producten de kringloop te sluiten. Onze RPET bekers bijvoorbeeld kunnen we na gebruik weer inzamelen en recycleren tot nieuwe grondstof voor nieuwe RPET bekers.

Bij papieren verpakkingen is als grondstof voor voedselcontact materiaal voor warme toepassing de inzet van virgin fiber verplicht. Hiervoor is het vanuit de wetgeving lastig om met gerecycled materiaal te werken. Het inzamelen en recycleren blijft echter het doel en het gerecycleerde papier is vanwege de hoge kwaliteit ook erg in trek. Het gerecycleerde papier wordt onder andere gebruikt voor het maken van AGF dozen, tijdschriften, hygiëne papier, golfkarton en nog veel meer.

Daarnaast zijn we continue bezig om te toetsen of verpakkingsberichten in de pers nu op feiten of op perceptie gebaseerd zijn. We helpen onze klanten om kwalitatief onderzoek te doen, om de feiten te achterhalen. Bijvoorbeeld het Eppa onderzoek naar Single Use based verpakkingen vs Multi use verpakkingen is betrouwbaar en goed uitgevoerd, dat geeft inzicht in de vele voordelen van papier gebaseerde verpakkingen t.o.v. andere oplossingen.

Vraag 2: Wat zijn de geboekte successen en waar zit de groei?

Je ziet klanten overstappen van plastic naar papier gebaseerde verpakkingen. Paperboard, folded carton en met name Smooth molded fiber zijn ontwikkelingen waar veel op geïnvesteerd wordt. Zo hebben we samen met onze klanten al fabrieken voor smooth molded fiber weten te realiseren in Duitsland, het VK en in Nederland waar op industriële schaal productie plaatsvindt voor onder ander Smooth molded fiber ready meal trays en deksels..

Belangrijk is dat we de gehele keten van de verpakking bekijken.

Van grondstof, productie, gebruik en dus ook naar wat er met de verpakking moet gebeuren na gebruik. Bedrijven nemen ook de verantwoordelijkheid voor “de end of life” en proberen kringloop te sluiten. Zo weten we bijvoorbeeld dat papier tot 25x gerecycled kan worden en dat onze verpakkingen na gebruik als waardevolle grondstof dienen voor allerlei toepassingen. Dat is ook een van de redenen dat we samen met Stora Enso The cup collective zijn gestart.

Veranderingen en de switch van plastic naar papier en smooth molded fiber zijn kapitaal intensief en tijdrovend. Bijvoorbeeld voor het vervangen van de capaciteit. Voor 1 plastic rietjes machine heb je circa 10 papiermachines nodig.

Huhtamaki’s beloften care, dare, deliver zijn waar onze klanten van op aan kunnen. We denken met ze mee en ondersteunen ze bij de verduurzaming van de verpakking portfolio.

huhtamaki 2
Fiber bakjes - Een mooi alternatief voor de plastic bakjes.

Vraag 3: Waar gaat de toekomst van de verpakkingsindustrie naar toe?

Er zal in de toekomst nog veel veranderen in de verpakkingsindustrie. We verwachten dat er een systeem zal komen waarbij bedrijven verantwoordelijk zullen zijn voor de gehele keten van de verpakkingen. Afval wordt grondstof en grondstoffen zullen continu worden hergebruikt. Ook zal de verpakkingsindustrie sterk groeien met papier gebaseerde verpakkingen die hernieuwbaar, recyclebaar en/of composteerbaar zijn. Er zijn ook innovaties in ontwikkeling op het gebied van duurzame barrières, zodat er nog meer toepassingen komen voor papier gebaseerde verpakkingen.

Voor ons is de verwachting dat er steeds meer klanten papier gebaseerde verpakkingen zien als verpakkingsoplossing van de toekomst en dat deze na gebruik worden gerecycled en toegepast in allerlei nieuwe producten en toepassingen.

Over Huhtamaki

Huhtamaki in het kort

Tegenwoordig spelen verpakkingen een belangrijke rol bij het waarborgen van hygiëne en veiligheid en bij het voorkomen van voedselverspilling. We zetten ons in om verpakkingen meer circulair te maken en we verankeren duurzaamheid in alles wat we doen.

Snelle feiten

Met 100 jaar geschiedenis en een sterk Scandinavisch erfgoed zijn we actief in 38 landen en 114 locaties over de hele wereld. Onze 19.600 medewerkers werken aan het leveren van slimme verpakkingen van de volgende generatie.

Het hoofdkantoor is gevestigd in Espoo, Finland en het Fiber Technology Centre is in Nederland in Leeuwarden gevestigd. Huhtamaki werkt o.a. voor leidende merken op het gebied van FMCG (Fast Moving Consumer Goods), QSR (Quick Service Restaurants) vending (Koffie) en brouwerijen.

Bekijk ook deze video over Huhtamaki:

 

Wat is virgin Fiber?

Virgin Fiber is pulp materiaal van karton dat voor 100% bestaat uit nieuw materiaal.  Dus geen recycled materiaal. Voor de foodindustrie is het wettelijk geregeld dat er met 100% Virgin Fiber gewerkt moet worden.
Artikel delen

Jouw mening telt

VerpakkingsManagement ontvangt ook graag jouw input over de mensen die we kunnen interviewen voor deze rubriek.