Achter Made with Maude gaat het verhaal schuil van merkeigenaar Maud Kleuskens, dat de basis vormt voor het merkverhaal en het verpakkingsdesign. In een notendop: Kleuskens werkte als COO in de IT, een wereld waarin vrouwen ondervertegenwoordigd zijn. Toen zij afscheid van haar moeder moest nemen, gaf deze haar een ansichtkaart met de woorden ‘Maak nieuwe herinneringen en doe iets waarop je trots bent.’ Vervolgens brak corona uit en werkte Kleuskens tachtig uur per week. Tijdens de zomervakantie concludeerde ze dat ze niet trots was op het bedrijf waar ze werkte, en besloot ze het roer om te gooien. Dat begon met uitwaaien in Lissabon.
Chemicaliën en pesticiden
In Portugal ontmoette Kleuskens wijnmaker Patricia Santos. ‘Wereldwijd is maar 15% van de wijnmakers vrouw. Door Patricia’s verhalen ontdekte ik dat vrouwelijke wijnmakers ongelijk worden behandeld. Zij krijgen minder betaald, worden gediscrimineerd en seksueel geïntimideerd. Voor mij staat wijn voor het leven vieren, herinneringen creëren en dat iedereen gelijk is. De realiteit gaf een ander beeld. Ook kwam ik erachter dat in het productieproces veelal chemicaliën en pesticiden worden gebruikt en aan veel wijnen suikers en kleurstoffen worden toegevoegd. Dit gaan we anders doen, dacht ik. Doe mij maar een feel good-project.’
Duurzaam en vegan
Kleuskens maakte vervolgens een rondreis door Portugal en ontmoette verschillende wijnmakers. ‘Allemaal hardwerkende, intelligente, prachtige vrouwen, van wie Claudia Gomes er één was. Zij maakt alcoholvrije wijn en samen met Patricia levert zij nu de twee MWM-collecties. De druiven die zij gebruiken, zijn duurzaam geproduceerd. Hun wijnen bevatten geen toevoegingen en zijn vegan.’ Omdat MWM-wijn voor iedereen is, positioneert het merk zich als een love brand. ‘Ik wil niet op een feministische, activistische of belerende manier erin, maar de liefde laten voelen.’

Op het label van de alcoholvrije wijnen staan celebrating life en sharing stories centraal.