Eric Chartrain (International Paper): "Denk globaal, doe lokaal"

Eric Chartrain (International Paper): "Denk globaal, doe lokaal"

In december 2020 kondigde International Paper het voornemen aan om zich te heroriënteren op zijn golfkarton- en cellulosevezelactiviteiten. Begin oktober stootte de gigant van bosbouwproducten zijn grafische papieractiviteiten volledig af, die werden overgedragen aan de spin-off Sylvamo. Tien maanden na de eerste aankondiging openen zich nieuwe perspectieven voor International Paper. De Belgische journalist Dominique Huret interviewde Eric Chartrain, Vice President en General Manager van de golfkartondivisie van International Paper in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, beter bekend als EMEA Packaging.

Wat is de strategie van IP, gezien de schaarste aan grondstoffen en de verandering in consumptiegewoonten die door de pandemie worden geaccentueerd?

Onze strategie is om ons opnieuw te concentreren op onze twee kernactiviteiten: industriële verpakkingen op basis van cellulose en de sector van speciale cellulosevezels, twee groeisectoren waarin IP een belangrijke positie heeft. IP is de leider in industriële golfkartonverpakkingen in de VS en heeft sterke posities in de mediterrane landen (Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië en Marokko). IP is ook een van 's werelds toonaangevende producenten van speciale cellulosevezels voor zowel hygiëneproducten (babyluiers, vrouwelijke hygiëne, incontinentie voor volwassenen) als technische producten voor de auto- en textielindustrie.


Fabriek in Italië voor golfkartonnen verpakkingen ⓒ IP

De spin-off van de grafische activiteiten, die wereldwijd een lichte terugval vertonen, maakt deze heroriëntatie mogelijk. IP bezit nog steeds 19,9% van Sylvamo, maar slechts voor een korte tijd. Door twee afzonderlijke bedrijven te exploiteren, kan voor elk meer waarde worden gecreëerd door middel van een meer gerichte strategie.

Hoe zal deze strategie in Europa worden uitgevoerd?

IP heeft strategische doelstellingen voor groei en optimalisatie van de kostenstructuur aangekondigd van in totaal $ 400 miljoen tegen 2024. Voor de strategische groei in Europa is het de voortzetting van de integratieactiviteiten rond de site voor gerecycled papier in Madrid. In april 2021 hebben we twee acquisities gedaan in Valls en Grinon, om ons aanbod in de twee belangrijkste industriële regio's van Spanje, Madrid en Catalonië te completeren. Ook positioneren we ons in het snelgroeiende e-commerce segment in Frankrijk en Spanje met investeringen in nieuwe verwerkingsmachines. Daarnaast wordt in heel Europa Europese regelgeving doorgevoerd die gericht is op het uitbannen van plastic voor eenmalig gebruik. We versterken ons materieel in de AGF-verpakkingssector omdat de vraag naar kartonnen trays exponentieel is!

Het is geen geheim dat de papier- en kartonindustrie als geheel traditioneel is en moet worden gemoderniseerd. We werken daarom aan al onze end-to-end-processen om elke stap te optimaliseren en contactloze processen te ontwikkelen. De digitale transformatie vindt bijvoorbeeld plaats met de vervanging van oude energieverbruikende apparatuur door efficiëntere machines.


Papierfabriek in Madrid ⓒ IP

Hoe integreert u in uw nieuwe strategische richting de eisen van recycling en vezelvoorziening?

IP hecht veel belang aan zorg voor het milieu door een verantwoord inkoopbeleid. 100% van de papiervezel die door IP in EMEA wordt aangekocht, wordt gedekt door de FSC° Chain of Custody. Al onze kartonnen verpakkingen kunnen worden gecertificeerd als FSC° gemengd.

In EMEA hebben we twee fabrieken voor de productie van gerecycled papier, één in Kenitra, in de buurt van Rabat in Marokko, waar we samenwerken met lokale partners om de inzameling van oud papier te promoten en te ondersteunen om de recyclingpercentages te verbeteren, en de andere in Madrid in Spanje, waar we ons eigen inzamelsysteem voor oud papier. Veel van onze Spaanse klanten zijn zich zeer bewust van de circulaire economie en lokale recycling en we werken nauw samen met hen en andere lokale partners om deze doelen te bereiken. We hebben twee duurzaamheidsprijzen gewonnen voor onze inspanningen in Spanje. We produceren geen golfpapier met nieuwe vezels in Europa, maar ontvangen het merendeel van onze kraftliners van onze Amerikaanse fabrieken. Hierdoor kunnen we profiteren van een uitstekende Noord-Amerikaanse lange vezelkwaliteit. Naast het verantwoord inkopen van vezels, optimaliseren we ook ons ​​gebruik van vezels door continue verbetering in het verminderen van afval van onze fabrieken.


Papierfabriek in Madrid ⓒ IP

Hoe zal IP zijn bevoorradingsbronnen beveiligen en diversifiëren?

Wij doen er alles aan om onze klanten van dienst te zijn. In Europa en Marokko zijn we gedeeltelijk geïntegreerd met hoogwaardig gerecycled papier van onze fabrieken in Kenitra en Madrid, en nieuw papier van IP USA. Voor de rest werken we op contractbasis met andere recycling bedrijven en vullen we onze volumes aan met spotaankopen.

Wat zijn de sterke punten en concurrentievoordelen van IP in zijn nieuwe richting?

Het feit dat we ons heroriënteren op een beperktere portefeuille van activiteiten (golfkarton en cellulosevezels) gekoppeld aan een zeer goede financiële gezondheid zowel wat betreft cashflow als schulden, zal ons in staat stellen ons sneller te ontwikkelen en beter te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten . Ons voordeel ten opzichte van onze concurrenten is onze sterke lokale aanwezigheid, ondersteund door een grote industriële groep. We zijn succesvol in de segmenten industriële verpakkingen, bijvoorbeeld voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie en e-commerce; evenals in de groente- en fruitsector, waar we met onze 3.500 verpakkingsassemblagemachines wereldwijd in staat zijn om aan de uiteenlopende eisen van onze klanten te voldoen. Bovendien hebben onze 350 ontwerpers over de hele wereld een netwerk om kastontwerpen uit te wisselen en onze klanten innovatieve kracht te bieden.

Verandert het profiel van uw klanten met de nieuwe markten?

Het is een mix van zowel nieuwe klanten, vooral voor e-commerce, als een meerderheid van bestaande klanten met andere behoeften. De veranderingen in behoeften hebben vele en uiteenlopende oorzaken. Sommige zijn het resultaat van veranderingen in het consumentengedrag, sommige zijn versneld door de pandemie, andere zijn ouder, zoals de zoektocht naar printkwaliteit en flitsendere kleuren tegenwoordig. Op macroniveau zorgen verantwoord ondernemen en de circulaire economie voor veranderingen in de verpakkingen en producten die we aanbieden. Golfkartonverpakkingen staan bijvoorbeeld centraal in de circulariteit in de e-commercesector: in hoogte verstelbare oplossingen, het minimaliseren van lege ruimtes en het verminderen van oververpakking, en de verpakking kan worden hergebruikt voor toekomstige retourzendingen van artikelen. De mogelijkheid om ze te personaliseren via een interne print garandeert ook een wow-effect voor de consument. Bovendien minimaliseren ze het afval, aangezien gebruikte kartonnen dozen gemakkelijk kunnen worden ingeleverd voor recycling via de huishoudelijke inzameling en de papiervezels kunnen worden hergebruikt.

Artikel delen