LinkedIn Nieuwsronde week 13

LinkedIn Nieuwsronde week 13

LinkedIn is een bron van nieuws dat rechtstreeks van professionals en bedrijven komt. VerpakkingsManagement selecteert interessante bijdragen met een rechtstreekse link. Een LinkedIn Nieuwsronde van papieren flessen tot betalen met bekers.

De wekelijkse stroom nieuwsberichten varieert behoorlijk. Wat opvalt is dat er veel designnieuws is te vinden en veel informatie op het gebied van duurzaamheid.


LinkedIn Nieuwsronde

Design voor ultra-light craft bier!

Rob van Heertum attendeert zijn volgers op nieuwe bieren van Jopen BV Haarlem. Met de ‘Livin La Vida Locarb’, een session IPA, en de ‘Bright Light’, een ultra-light witbier, brengt Jopen de eerste craft bieren op de Nederlandse markt die ‘lower in carbs & cals’ zijn. Oftewel, de eerste craft bieren met een fijne smaakbeleving en easy on calorieën en koolhydraten. “We spelen met deze nieuwe bieren in op de groeiende trend van een bewustere lifestyle. Dit zie je in veel f&b-categorieën terug, van frisdrank tot boter, maar tot dusver nog niet binnen bier dat verkrijgbaar is op de Nederlandse markt. Dat is opvallend, vonden wij, want die behoefte er is wel. En omdat pionieren in ons dna zit, zijn wij die uitdaging aangegaan,” zegt Michel Ordeman, Founder en Head of Church bij Jopen. Van Heertum is verantwoordelijk voor het verpakkingsontwerp.


LinkedIn Nieuwsronde

Bag-in-box in flesvorm

Paul Jenkins deelde een foto van papieren wijnflessen ‘Bio'teille, van Franse wijnstart-up Le Petit Baroudeur, wordt gepresenteerd als alternatief voor de traditionele wijnfles. De fles bestaat uit een buitenschaal gemaakt van gegoten papierpulp, afgeleid van gerecyclede kranten en karton.
De binnenzak is gemaakt van barrière PE en afgesloten met een plastic schroefdop, die ook van PE is gemaakt, om recycling te bevorderen. Er wordt beweerd dat de productie van Bio'teille-flessen vijf keer minder CO2 oplevert dan een vergelijkbare glazen fles. Het is ook acht keer lichter dan een glazen fles en er wordt beweerd dat het de inhoud ongeveer 30% langer kouder houdt.
Transportkosten zijn ook lager, met tot drie keer het aantal flessen op een voertuig, maar met de helft van het gewicht.’ Tot zover Jenkins.

ThePackHub Innovation Zone ziet dat initiatieven als deze niet altijd goed worden ontvangen. Jenkins vraagt zijn volgers om een mening.
Verpakkingsjournalist Bo Waltegg heeft een duidelijke mening. ‘Het is een bag-in-box in een flesvorm. Waarom zou je het zo ingewikkeld maken? Het is beter het alleen bij plastic te houden, zonder het papier.



Betalen met bekers

Hoe zorg je dat bekers niet op straat terechtkomen of op een veld, tijdens een festival? De FeestfabriekAlles Komt Goed B.V. lanceert nieuwe festivalvaluta: 10 lege bekers in ruil voor 1 drankje. ‘Op de festivals van de Feestfabriek Alles Komt Goed B.V. zal er anders worden omgegaan met afval; te veel rotzooi komt nog naast de prullenbakken terecht. Daarom kan de bezoeker komend weekend op het Startschotgala afrekenen met afval: 10 lege bekers dragen de waarde van 1 festivalmunt. Inwisselen voor een drankje kan gewoon aan de bar. Met dit nieuwe initiatief wil de Feestfabriek in één klap, op een ongedwongen en gastvrije manier, álle bezoekers betrekken in de strijd voor een duurzamer festival. Bekijk het volledige artikel.



Niet het materiaal, maar de mens

Giulio Ghisolfi geeft commentaar op een bijdrage van Gregor Haverkemper. Hij maakte een foto van wat hij bij het kasteel van Mannheim aantrof.

‘Een mooie voorjaarswandeling op het Mannheimer Schloss: dit is ongelooflijk en laat zien: niet het materiaal veroorzaakt een probleem, het is wat we ermee doen.... dit is allemaal zogenaamde recyclebare verpakking gemaakt van papier en geen plastic... maar het resultaat is vrijwel hetzelfde als je niet goed verzamelt ...’

Ghisolfi in een reactie: ‘Dat is het! Recyclebaar is een leeg woord en onafhankelijk van het gebruikte materiaal als het niet goed wordt beheerd.’

Kerst! Nu al?

Wat veel consumenten niet beseffen is dat er nu al kerstverpakkingen worden ontworpen. Daniëlle Futselaar heeft al een klus afgerond. ‘Dit is een collage van de nieuwe verpakkingsdesigns die ik heb gemaakt voor DS Smith Almelo! Ieder jaar weer een feest om te mogen maken samen met het geweldige team van DS Smith Almelo voor het mooiste feestje van het jaar!’


Artikel delen