De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande berichten op uit Packnews, Packaging Europe, Packaging World, PackagingNews en Emballage Magazine.
BIC verduurzaamt met haar EMA-tool
Pennenproducent BIC verduurzaamt haar producten en gebruikt daarbij een eigen tool: de Environmentally & Socially Measurable Advantage-scorecard (EMA). Deze tool maakt het mogelijk om nieuwe verpakkingen te evalueren om deze te optimaliseren en de ecologische voetafdruk te verkleinen, en zal worden gebruikt door verpakkingsontwikkelingsteams in hun dagelijkse besluitvormingsproces. Bron: Packaging World
Iggesund lanceert een biobased kartonnen barrière
Kartonfabrikant Holmen Iggesund lanceert Bio E, een nieuwe biobased kartonnen barrière gemaakt van 75 procent hernieuwbare grondstoffen en goedgekeurd voor industriële compostering.
Tesco en Loop testen 88 producten in herbruikbare verpakkingen
In samenwerking met het wereldwijde platform voor herbruikbare verpakkingen Loop, heeft het programma van Tesco tot doel het type en aantal producten dat kan worden gekocht met herbruikbare verpakkingen te verbreden. Bij 10 grote Tesco-winkels in het oosten van Engeland kunnen klanten 88 verschillende producten kopen van populaire merken zoals Persil, Fever-Tree, Carex, Tetley Tea en BrewDog.
Recyclebare krimpfolie geschikt voor voedselcontact
Dow en Bolloré hebben hun krachten gebundeld in een proefproject dat het gebruik van gerecyclede inhoud in nieuwe voedselcontactverpakkingen mogelijk maakt, die op hun beurt na gebruik kunnen worden gerecycled.
PET-flessen hadden tot nu toe zijn grenzen voor gevoelige dranken, zoals melk of vruchtensappen. Krones en Alpla, respectievelijk specialisten in blaasvulmachines en preforms, zijn er in het kader van een onderzoeksproject in geslaagd het tegendeel aan te tonen.