SNOW DONUTS wint Dieline Award

SNOW DONUTS wint Dieline Award

SNOW DONUTS is met de verpakking van Wonky-groentedip erkend met een bronzen Dieline Award in de categorie Fruits & Vegetables. Het design bureau was één van de 1800 wereldwijde inzendingen die deelnam aan de prestigieuze designwedstrijd.

Nog geen abonnement op VerpakkingsManagement? Klik hier.

Wonky betekent vrij vertaald wankel of scheef. Dat is wat er gebeurt met groente en fruit die niet voldoen aan het “schoonheidsideaal”, waardoor 45% van alle groenten wordt verspild. Met de groentedip wordt deze voedselverspilling rechtgezet. Alle imperfecte groenten worden verwerkt in Wonky-dip.

Imperfecte Wonky-verpakking

In het merk en de verpakking is het incomplete te zien in de ogenschijnlijk scheef geplakte sleeve en het onvolledige font van het merk, ontworpen door packaging design bureau SNOW DONUTS.


Wonky-groentedipverpakking in een nieuw jasje gestoken.
Wonky-groentedipverpakking in een nieuw jasje gestoken.

‘De smaakaanduiding is een klassiek foodie font’, zegt Martijn Pabon, Strategy Director bij het ontwerpbureau. ‘Vanuit dit mooie font spatten de dip en de ingrediënten letterlijk van de verpakking af door de krachtige fotografie. Gezamenlijk vormen alle gemankeerde delen een perfect geheel.’

Product en merkontwikkeling

Sinds 2016 is de missie van Wonky het tegengaan van voedselverspilling. Een update van het merk en de verpakking was echter nodig om de smaken en de strijd tegen voedselverspilling beter tot zijn recht te laten komen. Een internationaal team is aan de slag gegaan met het creëren van een nieuwe uitstraling.

Syros, het bedrijf dat het merk in 2018 inlijfde, deed een beroep op Isabel Verstraete van strategiebureau Stockmanverstraete. Zij is begonnen met een Europese marktanalyse en bracht essentiële consumententrends in kaart waar het merk op kon inspelen.

‘Omdat Wonky een klein merk is met een grote missie, werd er gekozen om het belangrijkste tounchpoint – de verpakking - als eerste aan te pakken’, aldus Verstraete.

Zij stelde een internationaal team samen om het merk niet alleen een nieuwe frisse look & feel te geven, maar ook de verpakking, fotografie en tone of voice relevanter, moderner en voor een bredere doelgroep toegankelijk te maken.


SNOW DONUTS was o.a. verantwoordelijk voor het “onvolledige” font van Wonky.
SNOW DONUTS was o.a. verantwoordelijk voor het “onvolledige” font van Wonky.

Zo werd er op SNOW DONUTS een beroep gedaan voor het ontwerpen van de Wonky-sleeve, het logo en de huisstijl.

De fotografie was in handen van de Nederlandse food fotograaf Christian Fielden. Het merkmanifest en de tone of voice zijn afkomstig van de Engelse copywriter Mary Wear.

Artikel delen