OPACKGROUP kiest voor 'VerduurSamen'

OPACKGROUP kiest voor 'VerduurSamen'

Verduurzamen doe je niet alleen maar doe je samen. Bij de OPACKGROUP, de nieuwe naam van de Oerlemans Packaging Groep noemen ze dat VerduurSamen. Tijdens een jubileumcongres werd díé boodschap uitgedragen, werd de nieuwe naam officieel geïntroduceerd en werd DGA Johan Hanegraaf bevorderd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Zo'n 500 Mensen kwamen op 30 november naar het Theater aan de Noordkade in Veghel voor het jubileumcongres 'Verduurzamen doen we samen' van Oerlemans Packaging Groep. Aanleiding was het vijftigjarig bestaan van een van de bedrijven uit de groep, Oerlemans Plastics, waar alles begon.

 

20221130_130319

Nog even kort de geschiedenis. Het bedrijf begon 50 jaar geleden in Genderen met het extruderen van plastic folies. In 1987 kwam Joan Hanegraaf er werken, in een commerciële functie die uitmondde in de functie van directeur in 1993. In 2007 werd hij via een MBO samen met zijn vrouw Rita eigenaar van het bedrijf, waarna een periode van groei begon, mede ook door tal van overnames. Tegelijkertijd bleek Hanegraaf meteen al de focus op innovatie en verduurzaming te leggen. Johan Kranenbroek, directeur van Oerlemans Plastics presenteerde op het congres de investeringen in de productie, waarbij innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan.

Afronding, geen einde

Hanegraaf rondde op het congres officieel een periode van 20 jaar lang bestuurlijke functies binnen en buiten de sector af. Hij zette zich in tal van organisaties in om als kunststofsector binnen de verpakkingsbranche één gezicht te krijgen en belangrijke zaken op de agenda te krijgen. Binnen de OPACKGROUP gaat Hanegraaf door als DGA-CEO maar zijn functies in diverse organisaties zijn overgenomen door andere directieleden van de OPACKGROUP. Zo volgde Rob Verhagen hem op bij NRK Verpakkingen en StiMO. Hanegraaf ontving na afloop van het congres voor zijn verdiensten de onderscheiding Officier in de Orde van Oranje-Nassau

20221130_165941

Duurzaamheid rode draad

Op het congres was er een verbindende rol weggelegd voor Verhagen, die bij de OPPACKGROUP Sustainability Director is. Hij verbond als moderator de presentaties. Aan de keuze van de sprekers was te zien hoezeer verduurzaming een rol speelt binnen het bedrijf. Zeker in het tweede deel van het programma lag daar een sterke focus. Maar ook in het eerste deel, waar het wat meer over de OPACKGROUP en de kunststofindustrie ging, was duurzaamheid steeds de rode draad.

‘Onze medewerkers staan centraal want alleen met goede medewerkers kan je de klant centraal stellen'

‘Fatsoenlijk met elkaar omgaan’

Joan Hanegraaf zelf blikte kort terug op zijn werk binnen diverse organisaties. De indrukwekkende lijst is te lang om hier te herhalen. ‘Small is beautiful and big is beautiful’, meent Hanegraaf en daarom zijn alle bedrijven in de groep volledig zelfstandig. ‘We zijn als groep groot om gezamenlijk aan wetten en regelgeving te kunnen voldoen en als afzonderlijke bedrijven klein genoeg om flexibel te blijven. Als groep hebben we beter toegang tot kapitaal; bankzaken regelen is eenvoudiger als groot bedrijf.’

20221130_135154

In een kort tijdsbestek gaf Hanegraaf zijn visie op ondernemen, hier kort weergegeven als een aaneenschakeling oneliners. ‘Onze medewerkers staan centraal want alleen met goede medewerkers kan je de klant centraal stellen. Ik geloof in ketensamenwerking want door de hele keten heen moet je de successen met elkaar delen. Wij zijn trouw aan onze klanten en trouw aan onze leveranciers. De basis van zaken doen is: ga fatsoenlijk met elkaar om.’

100% circulair onhaalbaar

‘Wat je niet veroorzaakt hoef je niet op te ruimen, dus voorkomen van afval is volgens mij de belangrijkste stap die nog te vaak over het hoofd wordt gezien’, zei Hanegraaf, die de CO2 discussie als de redding van de plasticindustrie ziet. ‘Als je kijkt naar CO2 dan doet plastic het gewoon heel goed’. En dan nuchter: ‘100% circulariteit ga je nooit halen. Ik spreek liever van een mix tussen lineair en circulair en dat noem ik spirulair. Verduurzamen is het doel en circulariteit is in mijn ogen slechts een middel. En als het  milieuverlies groter is dan de milieuwinst bij recycling, dan moet je het niet doen.’ En dan wat Hanegraaf het belangrijkst vindt: ‘De problematiek waarmee we te maken hebben is zo groot dat je wel moet samenwerken, want voor afzonderlijke bedrijven en overheden is het allemaal te complex.’

Not for sale

Bij Hangraaf is verantwoordelijkheid nemen de kern. Zijn boodschap en actiepunten: samenwerken, mensgericht blijven, focus op duurzaamheid, niet alleen op circulair en als laatste de trots op het familiebedrijf met unieke waarden en normen. Tot slot had hij ook een boodschap voor de markt: not for sale. Het bedrijf is niet te koop. Zijn vrouw Rita heeft een rol binnen het bedrijf en inmiddels is ook een deel van de volgende generatie werkzaam binnen de groep. Met een grote afbeelding van het album Rumours van Fleetwood Mac maakte Hanegraaf het nog even heel persoonlijk. 'Die plaat uit 1977 heb ik grijs gedraaid en één van die nummers spreekt mij extra aan: don’t stop thinking about tomorrow.' Maar hij verwees ook naar die andere grote hit op dat album: Go your own way. ‘Ik hoop dat het een duurzame is.’

20221130_135243-1
'Go your own way. Ik hoop dat het een duurzame is'

IMPACT

'Werken aan impact', was de bijdrage van Hans Tanger, Managing Director van de OPPACKGROUP. IMPACT, staat voor Innovatie, Medewerkers, Partners, Ambassadeurschap, Climate Impact en Transparantie. Hij sprak over de Corporate Sustainability Reporting Directive van de EU en gaf aan dat daar binnen de groep zeer veel aandacht aan wordt besteed. Het gaat om transparantie in alles wat je doet. Onder de paraplu Rethink Plastic betekent dat ReDesign, bijvoorbeeld plastics recyclebaar maken, maar ook om ReUse en Recycle, het reduceren van de CO2 voetafdruk en om ReNew. Om dat te bereiken is innovatie nodig en daar is het OPACKGROUP Technology Centre (OTC) voor opgericht.

Polymeren

Marco ten Bruggencate van DOW gaf een kijkje in een meer duurzame toekomst van polymeerproductie. 'Je kunt meer dan je denkt', was het thema. Hij gaf visie op een verduurzaming die in drie fasen werkelijkheid moet worden. De voorzitter van de Europese organisatie Plastics Europe liet zien wat de mogelijkheden zijn voor DOW. Elektrisch kraken is de heilige graal.

20221130_141557

In de eerste fase wordt bij DOW een waterstoffabriek gebouwd waarbij het restgas methaan, brandstof voor de krakers, ontdaan van koolstof. Methaan wordt omgezet in CO2 en waterstof. De overgebleven waterstof wordt hergebruikt als CO2-vrije brandstof voor de kraker. In fase 2, die loopt tot 2030, worden de gasturbines vervangen door elektrische drivers. De grote klap volgt in fase 3 wanneer een nog nieuwe technologie zal worden toegepast: elektrisch kraken. 

20221130_161519

Vooruitkijken

Met filosoof Daan Roovers, directeur van MVO Nederland Maria van der Heijden en meteoroloog Helga van Leur, dreef het programma weg van kunststof en techniek naar duurzame visies en een blik op de toekomst. De rode draad was: denken aan de generaties na ons, wat helemaal past bij de lange termijnvisie van een familiebedrijf.

Het ging over denken in generaties, over ongemak bij wat we nu doen met impact op het milieu en over hoe ondernemingen een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld.

20221130_160555

 

Artikel delen