Rippl brengt expertise verpakkingsexecutie naar fabrikanten

Rippl brengt expertise verpakkingsexecutie naar fabrikanten

Rippl brengt expertise verpakkingsexecutie naar fabrikanten

Er verdwijnt steeds meer expertise uit de markt op het gebied van verpakkingsexecutie. De nieuwe onderneming Rippl, onderdeel van de Volkers-familie, gaat fabrikanten helpen met professionals op locatie, advies, en training om hun processen te verbeteren en de foutkansen bij verpakkingsdruk te verkleinen, zodat ze hun verpakte producten sneller en met minder foutkosten op de markt kunnen brengen.

Rippl is een nieuw bedrijf binnen de Volkers-familie, met Rik van der Loo aan het roer. Gevraagd naar de achtergrond van deze nieuwe activiteit, naast het al uitgebreide dienstenpakket van Volkers, zegt Paul Volkers: ‘Toen ik in 2022 bij het familiebedrijf kwam, deed ik eerst een onderzoek naar de markt voor verpakkingsprofessionals. In januari 2023 was mij al duidelijk dat hier toch wel veel potentie in zat, omdat veel van onze klanten behoefte hebben aan hulp bij het inrichten en uitvoeren van hun verpakkingsexecutie.’
Samen met Martin van Hilten en met Rick Volkers op de achtergrond, schreef hij een businessplan. ‘Toen ik halverwege was, ontdekte ik dat we binnen ons bedrijf de concrete ervaring voor het opzetten van een nieuw bedrijf op dit gebied misten.’

Perfecte combinatie

Die expertise moest dus extern worden gezocht en werd gevonden in de persoon van Rik van der Loo, die ruime ervaring opdeed in retail bij Jumbo Supermarkten en in de FMCG-markt door bij Swinkels Family Brewers onder andere nieuwe afdelingen voor productontwikkeling en verpakkingsexecutie op te zetten. Hierdoor heeft hij ervaring in het aannemen van professionals en het rekruteren van de juiste zzp’ers. ‘We hebben echt vakmensen in dienst binnen Volkers, dus wij kunnen nieuwe mensen heel goed opleiden en begeleiden. Maar qua strategische uitvoering vult Rik ons aan. En als het gaat om het uitdragen van het merkverhaal, vullen Rik en ik elkaar ook heel goed aan’, legt Paul Volkers uit.

‘De verpakkingsexecutie is een onderschat traject, eigenlijk een ondergeschoven kindje’

Expertise terugbrengen naar markt

Van der Loo kent de expertise die Volkers in huis heeft vanuit zijn jarenlange samenwerking met Volkers vanuit Jumbo Supermarkten. Net als Paul ziet hij dat er in de markt steeds meer druk komt op een snel en goed uitgevoerd product-to-market-proces. Als fabrikant van consumentengoederen is het immers van cruciaal belang om je producten snel en op een efficiënte manier op de markt te brengen om je concurrenten voor te blijven. ‘Met Rippl willen we de expertise in de markt verhogen. We kunnen een perfectie combinatie vormen door de expertise op het vakgebied die Volkers heeft, te combineren met de snelheid en flexibiliteit van nieuwe generaties’, zegt hij.

Volkers_VM2_24_RikvdLoo_PaulVolkers.2

 

Deur openen

De vraag is vervolgens waar je die nieuwe generaties vindt en hoe je ze de kennis bijbrengt. ‘Een manier is om zelf te gaan opleiden. Een moederbedrijf met zoveel kennis is een pré. Een andere manier is samenwerkingsverbanden aan te gaan. Het belangrijkste is te zorgen dat nieuwe generaties voor je willen werken. Onbekend maakt onbemind. We hebben in Nijkerk en Barendrecht veel enthousiasme binnen Volkers. We moeten gewoon de deur iets meer openen en contact leggen met opleidingen en afstudeerders.’

Ondernemende rol

Van der Loo zal een ondernemende rol vervullen. Hij kent de dynamiek van de FMCG-merken maar ook van retailers met private labels. Die kennis brengt hij samen met de commerciële kennis van Paul, die in de praktijk de verbindende schakel zal zijn tussen Rippl en moederbedrijf Volkers.
De vraag is wát Rippl dan precies gaat bieden. ‘Wij gaan fabrikanten ervan bewust maken dat de executie voor verpakkingsdrukwerk altijd beter kan, zodat het foutpercentage en daarmee de kosten omlaag gaan en de time-to-market korter wordt. De verpakkingsexecutie is een onderschat traject, eigenlijk een ondergeschoven kindje. Bij veel bedrijven ontbreekt de expertise en is het ondergebracht bij inkoop of bij de kwaliteitsafdeling. Het artworkgedeelte is vaak een soort niemandsland. Met Rippl kiezen we duidelijk de kant van fabrikanten en merkeigenaren en helpen we ze first-time-right-processen in te richten.’

Verbinding maken

Extra kosten voorkomen, is het devies. Rippl gaat bij producenten en merken de routing van artwork in kaart brengen, zorgdragen voor een solide werkwijze en voorspelbaarheid van drukresultaten. Professionals op locatie bij de klant helpen deze processen te implementeren en kunnen ondersteunen in piektijden. Zo ontstaan efficiënte processen. Van der Loo: ‘Onze focus ligt op het proces en de executie. Op dit moment worden wij ook ingezet als onafhankelijke partij om verschillende workflow-oplossingen te onderzoeken en te implementeren. We willen echt verbinding maken met de mensen intern bij de klant. Organisaties werken al op een bepaalde manier, maar wij kijken hoe het beter kan. Dat is echt maatwerk en het begint bij goed luisteren wat de ambities en de behoeften zijn van het bedrijf. We willen verbinding maken met de mensen en hun systemen. Wij zijn een kennispartner met een netwerk waarin veel kennis zit over duurzaamheid, print en executie. Die kennis willen we via interactieve sessies delen.’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Volkers.

De dienstverlening van Rippl bestaat uit:

1. Advies • Product-to-market-procesoptimalisatie • Workflow-automatisering

2. Professionals on-site • Packaging artwork coördinatoren • Projectmanagers

3. Academy • Training & Ontwikkeling • Kennispartner in Packaging artwork
Artikel delen