Verpakking voor kleine brouwers belangrijk marketinginstrument

Craft_congres_brouwers

Verpakking voor kleine brouwers belangrijk marketinginstrument

Brouwers zien het belang van verpakkingen steeds meer, als het gaat om design en verkoopverpakkingen. Maar ook het duurzaamheidsdossier houdt ze bezig, zo bleek tijdens de Dutch Craft Brewers Conference op 10 mei in Nieuwegein.

Het congres van de kleinere brouwerijen trok dit jaar zo’n 450 deelnemers. Het bestond uit een  groot aantal inhoudelijke sessies over uiteenlopende onderwerpen, maar er was ook een beursvloer voor toeleveranciers, waarvan een deel uit de verpakkingssector afkomstig was.

Fles en blik gecombineerd

De kleine brouwers zijn inmiddels met 900. Ongeveer de helft heeft een eigen installatie, de rest huurt capaciteit bij andere brouwers. Met zoveel aanbieders is het belang van onderscheidende verpakkingen groot. Nu steeds meer brouwers zowel in blik als fles afvullen, is een verpakking die beide verpakkingsvormen kan combineren een uitkomst. Dings Kartonnage biedt zo’n verpakking, die uitstekend als geschenkverpakking kan dienen.

'Balanceren tussen duurzaamheid en veredelde etiketten met stopping power.'

Duurzaamheid versus stopping power

Reynders zette in op duurzaamheid en vestigde de aandacht op in de brouwerij afwasbare etiketten. De producent ziet ook een andere trend, namelijk die van de verpakking met stopping power in het schap. Dat vraagt soms weer om veredeling, die haaks staat op de duurzaamheidstrend.

Er is dus een strijd tussen enerzijds duurzaamheid en anderzijds marketing, in een steeds groter wordende concurrentie, nu er zoveel brouwerijen actief zijn die vechten om aandacht van de consument. Reynders toonde mooie voorbeelden op de stand, zoals etiketten met embossing en bijvoorbeeld etiketten met matte ondergrond en embellishment (verhoogd beeld door vernis).

Craft_Reynders
Veredeld etiket, geproduceerd door Reynders.

Tactiele aspecten

Ook Eshuis ziet veredeling als een duidelijke trend. De tactiele aspecten van de verpakking worden belangrijk. De etikettenspecialist ziet de toepassing van metallic-effecten ook toenemen. Een mooi voorbeeld is een blik van Walhalla, waarbij een zilvermateriaal in combinatie met een matvernis zorgt voor een prachtige metallic uitstraling. Matvernis blijkt erg gewild, door de cleane uitstraling. Er waren voorbeelden genoeg op de stand van Eshuis, zoals een fraai blik van Kompaan.

Eshuis
Blikken van Kompaan en Walhalla, met labels Eshuis.

Wild glas

Dijkstra Vereenigde, een bekende leverancier van flessen, vestigde de aandacht onder meer op wild glas, 100% gerecycled glas uit Italië. Ook waren er vintage doppen te zien, die zijn gemaakt uit hergebruikt materiaal. ‘Een manier om op te vallen in de winkel’, verklaarde Rob Verbakel. ‘We leveren een breed scala aan flessen, maar tegenwoordig ook blikken. We zien de vraag toenemen en leveren daarom blanco blikken.’

Dijkstra
Vintage doppen en wild glas bij Dijkstra Vereenigde.

Opvallende verkoopverpakkingen

Winnubst Grafische Afwerking liet op het Craft-congres een selectie van promotionele verpakkingen zien. Het Zaanse bedrijf werkt voor een aantal bekende en minder bekende merken en maakt in het oog springende verkoopverpakkingen.

Winnubst
Luxe verpakking van Winnubst.

Labelprinter

De Koningh, specialist op het gebied van label print en -applicatie toonde op het congres de Afinia labelprinter, waarmee het mogelijk is zelfs etiketten in oplage 1 te printen. Daarnaast levert het bedrijf ook kleine applicatiemachines. Voor de grotere craftbrouwers zijn er snellere labelaars beschikbaar, evenals codeer- en inspectieapparatuur. Specialist Ludwig Loxley heeft zelf ervaring als brouwer met zijn Waalbocht Brouwerij en kan daardoor zeer gericht advies geven. ‘We hebben machines voor alle niveaus. Als voorbeeld noemde hij de ALtech ALmatic semi-automatische labelapplicator. Het semi-automatisch labelen houdt in dat de operator het te labelen object handmatig in de etiketteerpositie plaatst en vervolgens de bedieningshendel van het systeem activeert. De ALmatic zal vervolgens het label afgeven en aanbrengen. ‘We investeren veel in technische training’, zei hij, zodat brouwers de apparatuur probleemloos kunnen toepassen.’

De Koningh
De Koningh biedt een breed scala aan oplossingen voor brouwerijen.

KIDV

Aandacht voor verpakkingen was er ook in de vorm van een keynote presentatie van KIDV-directeur Chris Bruijnes. Hij vertelde de brouwers onder meer dat bierdrinkers de duurzaamheid van de verpakking belangrijker vinden dan de duurzaamheid van de inhoud en dat het wisselen van eenmalige flessen naar blik weinig verschil in impact heeft.

Artikel delen