Merken en mensen maken impact op het milieu

Gerard Molenaar Hoofdredacteur VerpakkingsManagement

Merken en mensen maken impact op het milieu

Merken en mensen maken impact op het milieu

Eerste True price café geopend – de milieukosten in de prijs van het product verwerkt

 

Onlangs werd in Breukelen in Het Wagenhuis, het eerste True Price café ter wereld, geopend. Heel kort gezegd betaal je daar, als je een kop koffie bestelt, de prijs waarin ook de sociale en milieukosten zijn verwerkt, dus de échte prijs.

Ik kan iedereen die in de buurt van Breukelen komt, aanbevelen om er eens binnen te lopen. Ariane van Mancius, geen onbekende in de verpakkingswereld, heeft met dit initiatief iets belangrijks neergezet, waarvan de impact misschien pas veel later duidelijk wordt.

 

Hoe los je het probleem op dat mensen afval weggooien?

Bij de opening, begin juli, kwam ook Zwerfinator Dirk Groot een presentatie geven. Hij liet zien wat hij met data doet en hoe bedrijven met hem willen samenwerken. Als je het probleem niet kunt oplossen omdat mensen gewoon bepaalde verpakkingen blijven weggooien, dan kun je altijd nog met je data naar de producent gaan en kijken of die verpakking dan zo kan worden aangepast, dat de milieuschade minder groot is. Daarin slaagt Dirk Groot uitstekend, met antaflu als belangrijk voorbeeld.

 

Antaflu snoep veranderde de verpakking, zodat de wikkels in het zwerfaval minder schadelijk zijn

Zowel het initiatief vanuit True Price Café als de dataverzameling van Dirk Groot, kun je beschouwen als innovatie in een situatie waarin ook sprake is van acceptatie.

Acceptatie dat het produceren van voedingsmiddelen impact heeft, maar innoveren door dat inzichtelijk te maken en er een prijs aan te hangen met als ultieme droom dat de consument de echte prijs wil gaan betalen. Bij Dirk Groot is er sprake van acceptatie dat zwerfafval nooit zal verdwijnen, maar dat je desondanks door innovatief met data om te gaan en met merkeigenaren te praten, de negatieve impact kunt verminderen. Ik vind het hoopgevende initiatieven en het is mooi dat er mensen zijn die hier hun tijd en energie in willen steken. Met die houding kun je samen heel veel bereiken.

'Acceptatie dat het produceren van voedingsmiddelen impact heeft'

We vragen het aan jou!

Welke personen uit de verpakkingsbranche vind jij interessant om over te lezen en welke verpakkingsonderwerpen hebben jouw interesse? Deel je mening met ons!