Vouw- en golfkarton; Kroon is de intermediair met inhoud

Kroon

Vouw- en golfkarton; Kroon is de intermediair met inhoud

Kroon Print & Packaging biedt heel diverse oplossingen aanbieden. Het bedrijf is sterk in verpakkingen voor consumentenelektronica, geschenk en personal care, voeding en drank en botanisch. Drukken, koudfolie, rillen, stansen en pregen, vensteren, autolock en 4- en 6-puntsplakken zijn een greep uit de beschikbare mogelijkheden.

Kroon print & packaging ontkracht vooroordelen

Intermediairs, dat is weinig doen en veel geld opstrijken”. Remco Kroonsberg van Kroon Print & Packaging wil met zijn team laten zien dat dit vooroordeel over intermediairs volledig achterhaald is. ‘Wij ontzorgen onze klanten en regelen alles ISO-gecertificeerd van A tot Z, op basis van veel kennis.’

‘Ik begon in 2009 in mijn eentje als intermediair in vouw- en golfkarton'

Gestart vanuit een drukkerij

Ooit had Remco Kroonsberg een drukkerij, maar zoals zoveel grafische bedrijven werd het steeds moeilijker door digitalisering en in het geval van zijn drukkerij was de kredietcrisis de nekslag.

Het deed Kroonsberg besluiten met een nieuw businessmodel te komen en 13 jaar later blijkt dat dit destijds een uitstekende keuze is geweest. ‘Ik begon in 2009 in mijn eentje als intermediair in vouw- en golfkarton, in de wetenschap dat veel mensen daar een vooroordeel over hebben. Ik wilde het tegendeel bewijzen. Ik ben gewoon begonnen met mijn adressenbestand en natuurlijk heel veel grafische adressen.

De groei kwam al snel en daardoor kon ik in Suut Stigter, die ook in mijn drukkerij werkte, vragen om als accountmanager te komen werken.’

kroon 2

Stigter kwam destijds bij de drukkerij binnen met veel kennis van de sierteeltsector en bouwde daar een klantenkring op. Het was voor Kroonsberg dus een logische stap om Suut Stigter met al zijn kennis en ervaring te vragen. Het was het begin van een stevige expansie van de klantenportefeuille.

Ontzorgen

‘Ons succes zit aan de voorkant’, legt Kroonsberg uit. ‘We hebben heel veel kennis in huis en we zijn iso 9001 gecertificeerd, wat aangeeft dat we geen cowboys zijn en zeker geen dozenschuivers. Wij horen de vragen van onze klanten en zijn door onze kennis en door de producenten waarmee we werken in staat om dat om te zetten in succesvolle verpakkingen.

Door klanten te ontzorgen en op tijd en in de juiste kwaliteit te leveren, hebben ze er verder geen omkijken naar. Bovendien zijn ze geen tijd kwijt aan gesprekken met diverse leveranciers.’

Investeren

De producenten waarmee Kroon Print & Packaging samenwerkt zijn familiebedrijven in Centraal Europa. ‘Toen hier de kredietcrisis kwam, vielen heel veel investeringen stil maar in Centraal-Europa bleven ze juist investeren, waardoor we nu werken met bedrijven die state-of-the-art apparatuur hebben en heel veel kennis.

Doordat het familiebedrijven zijn, hebben ze een lange termijnvisie en we merken dat ze, als ze bepaalde technieken niet in huis hebben, er al snel in investeren als er vaker vraag naar is.’ ‘We komen uit de techniek dus we hebben veel materiaalkennis en kunnen daardoor ook advies geven’, zegt Stigter.

Eigen design afdeling

Daarnaast hebben we een eigen designafdeling, zowel 3D als visueel en een eigen plotter, zodat we stansvormtekeningen kunnen maken. Zo kunnen we met ons team van tien mensen aan alle vragen voldoen.

We vertegenwoordigen zeven ketenproducenten waarmee we ons portfolio kunnen afdekken

Wij willen interactie hebben en de ruimte krijgen om inventief te kunnen zijn. Dat is onze toegevoegde waarde.’

Kroonsberg legt uit dat een goede, langdurige en intensieve relatie met de producenten erg belangrijk is. ‘We hebben veel tijd en energie gestoken in de relaties die we hebben opgebouwd en onze leveranciers liften mee op ons totaalvolume. Dat doen we in een sfeer waarin we bijvoorbeeld de partners niet onder prijsdruk gaan zetten. Die manier van samenwerken zorgt voor een hechte relatie met veel vertrouwen.

Onze toegevoegde waarde is kennis en flexibiliteit

Hij ziet de toegevoegde waarde van zijn bedrijf vooral in de kennis en de flexibiliteit en ook de zorg voor de orderpakketten. ‘Je ziet een consolidatieslag in Nederland, dus klanten worden zonder dat ze daar invloed op hebben klant bij steeds grotere bedrijven.

SalesteamHun orderpakket wordt voor die bedrijven relatief kleiner. Sommige klanten vinden dat niet prettig. Klanten willen aandacht en daar investeren wij in. Er zijn ook producenten die bepaalde technieken niet in huis hebben en proberen klanten naar andere oplossingen toe te praten. Wij kunnen doordat we met diverse leveranciers werken gewoon aan de vraag van de klant voldoen.

Dat is onze kracht.’ ‘We zijn aan de voorkant het verlengstuk van de productiebedrijven’, zegt Stigter.

‘Ontzorging van A tot Z is belangrijk. Je moet de inhoud geven aan het intermediairschap en dat is het moeilijkste wat er is.’

Kroonsberg: ‘Niemand neemt het zo serieus als ons team, waarvan Suut en ik samen met Jeroen Vink en John Kik de buitendienst vormen.’ Nóg duurzamer Het enige wat Kroonsberg en Stigter zorgen baart, is de hyperfocus op duurzaamheid. ‘Gewoon karton lijkt al niet meer duurzaam genoeg.

“We willen nog milieuvriendelijker karton”, zeggen sommige klanten en daar heb ik wel moeite mee. Er is veel sentiment op dit gebied. Als je nog duurzamer wilt, is de enige weg het gramgewicht van karton terugbrengen of bekijken of je het design zo kunt aanpassen dat je alle overtollige lucht uit je verpakking haalt.’

Artikel delen