Gestart vanuit een drukkerij
Ooit had Remco Kroonsberg een drukkerij, maar zoals zoveel grafische bedrijven werd het steeds moeilijker door digitalisering en in het geval van zijn drukkerij was de kredietcrisis de nekslag.
Het deed Kroonsberg besluiten met een nieuw businessmodel te komen en 13 jaar later blijkt dat dit destijds een uitstekende keuze is geweest. ‘Ik begon in 2009 in mijn eentje als intermediair in vouw- en golfkarton, in de wetenschap dat veel mensen daar een vooroordeel over hebben. Ik wilde het tegendeel bewijzen. Ik ben gewoon begonnen met mijn adressenbestand en natuurlijk heel veel grafische adressen.
De groei kwam al snel en daardoor kon ik in Suut Stigter, die ook in mijn drukkerij werkte, vragen om als accountmanager te komen werken.’
Stigter kwam destijds bij de drukkerij binnen met veel kennis van de sierteeltsector en bouwde daar een klantenkring op. Het was voor Kroonsberg dus een logische stap om Suut Stigter met al zijn kennis en ervaring te vragen. Het was het begin van een stevige expansie van de klantenportefeuille.
Ontzorgen
‘Ons succes zit aan de voorkant’, legt Kroonsberg uit. ‘We hebben heel veel kennis in huis en we zijn iso 9001 gecertificeerd, wat aangeeft dat we geen cowboys zijn en zeker geen dozenschuivers. Wij horen de vragen van onze klanten en zijn door onze kennis en door de producenten waarmee we werken in staat om dat om te zetten in succesvolle verpakkingen.
Door klanten te ontzorgen en op tijd en in de juiste kwaliteit te leveren, hebben ze er verder geen omkijken naar. Bovendien zijn ze geen tijd kwijt aan gesprekken met diverse leveranciers.’
Investeren
De producenten waarmee Kroon Print & Packaging samenwerkt zijn familiebedrijven in Centraal Europa. ‘Toen hier de kredietcrisis kwam, vielen heel veel investeringen stil maar in Centraal-Europa bleven ze juist investeren, waardoor we nu werken met bedrijven die state-of-the-art apparatuur hebben en heel veel kennis.
Doordat het familiebedrijven zijn, hebben ze een lange termijnvisie en we merken dat ze, als ze bepaalde technieken niet in huis hebben, er al snel in investeren als er vaker vraag naar is.’ ‘We komen uit de techniek dus we hebben veel materiaalkennis en kunnen daardoor ook advies geven’, zegt Stigter.
Eigen design afdeling
Daarnaast hebben we een eigen designafdeling, zowel 3D als visueel en een eigen plotter, zodat we stansvormtekeningen kunnen maken. Zo kunnen we met ons team van tien mensen aan alle vragen voldoen.