Wat betekent de nieuwe Europese verpakkingswet voor e-commerce

Wat betekent de nieuwe Europese verpakkingswet voor e-commerce

De Europese Commissie heeft 30 november jl. het wetsvoorstel Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) gepubliceerd. De PPWR voorziet voor het eerst in regels om de verpakkingsgrootte en het volume van de lege ruimte in verzenddozen te beperken.

Perspectief

De Nederlandse Thuiswinkel.org ondersteunt het wetsvoorstel, maar plaatst het in perspectief, want verzendmaterialen zijn slechts een klein percentage van het totale verpakkingsgewicht dat op de markt wordt gebracht. Maar, zegt het platform: ‘Dit ontslaat de sector niet van de verplichting om stevig te reduceren. We zetten ons in voor een transitie naar duurzame verpakkingen, het minimaliseren van lucht en vulmateriaal in verpakkingen, en het gebruik van gerecycled plastic en karton.’

Om te voldoen aan de nieuwe wetgeving bieden diverse materiaalleveranciers en machinebouwers oplossingen aan. Download hier het EU wetsvoorstel.

 

 

Verzendverpakkingen op maat

Sparck

Sparck Technologies, de nieuwe naam voor Quadient en het voormalige Neopost, zegt dat zijn CVP Everest en CVP Impack machine lege ruimtes in verzendverpakkingen wegnemen en tegelijkertijd de efficiëntie vergroten. Deze geautomatiseerde fit-to-size verpakkingssystemen meten het te verzenden product en vormen vervolgens een verpakking op maat. Dit minimaliseert het gebruik van opvulmateriaal en vermindert verpakkingsmateriaal. De CVP Impack Automated Packaging Solution verpakt tot 500

pakketten per uur en heeft slechts één operator nodig, terwijl de CVP Everest Automated Packaging Solution tot 1.100 pakketten per uur verpakt en twee operators vereist.  meer info klik hier

Verschillende vormen en maten

Sitma biedt een volledig portfolio van e-commerce machines voor het verpakken van een breed scala aan goederen: van industrieën als cosmetica en persoonlijke verzorging tot kleding, elektronica, boeken, muziek en media.

Logistic Business

De Fast Pack machine bijvoorbeeld, kan producten van verschillende vormen en maten verpakken met verschillende snelheden, tot 3.500 pakketten per uur. Het machineconcept is modulair en kan worden geprogrammeerd om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de lay-out van de lijn en de productiebehoeften van de klant.

Bron: Logistics Business.  Meer info klik hier 

Kleine producten verpakken en verzenden

Ranpak introduceert Flap'it! Een efficiënte machine die het verpakken van een verscheidenheid aan kleine producten automatiseert.

Robotics Automation

De machine past zich automatisch aan de hoogte van het artikel aan en houdt het product op zijn plaats met binnenflappen en geïntegreerde schokdempende hoeken. Dit zorgt ervoor dat producten beschermd zijn tijdens verzending, waardoor kosten, schade en productretouren aanzienlijk worden verminderd. 

Meer info. Klik hier

Opvullen met papier

Sealed Air onthult zijn nieuwe merk, FasFil Jr, een systeem dat met papier legen ruimtes opvult. ‘Het zal e-commercebedrijven helpen om de uitdagingen van het ‘efficiënt en effectief’ opschalen van kleine naar middelgrote verpakkingsoutputs aan te gaan’, aldus het bedrijf.

Packaging Europe-1

‘De machine is een 'plug and play'-systeem voor snelle installatie en eenvoudige bediening.’

Bron: Packaging Europe Meer info. Klik hier 

e-commerce verpakking voor wijn

Smurfit Kappa introduceert een 'innovatieve en duurzame' verpakkingsoplossing voor wijn. De nieuwe oplossing heeft de 'Frustration-Free Packaging' (FFP)-certificering van Amazon en is geschikt voor verschillende soorten wijnflessen.

Scotland

Smurfit Kappa's nieuwe wijn multi-pack bestaat uit een 'strak' ontwerp bestaande uit een omdoos en buffers en zou robuust genoeg zijn om de eindconsument in 'perfecte staat' te bereiken, hoe complex de toeleveringsketen ook is.

Bron: Packaging Scotland Meer info. Klik hier 

Onderzoek

Een onderzoek van DS Smith gaf vorig jaar al aan dat de consument steeds kritischer op online leveringen wordt. Een kwart van de respondenten gaf zelfs aan niet meer bij een winkel online te bestellen als het verpakkingsmateriaal moeilijk recyclebaar is. De EU geeft gehoor aan de kritische consument met het nieuwe voorstel.
Openingsbeeld

Minimalisatie verzendverpakkingen

Een cruciaal punt van het nieuwe ontwerp van EU-verordening is het waarborgen van de ‘minimalisatie van verpakkingen’ en het verkleinen van de ‘lege ruimte’ die in veel gevallen is gevuld met polystyreen, luchtkussens of papiersnippers. De verzendverpakking mag na invoering van de wet nog maar maximaal 40% loze ruimte bevatten. Bovendien mogen verpakkingen met overbodige ruimte, zoals dubbele wanden, dubbele bodems om een groter productvolume te simuleren, of overbodige verpakkingen die geen verpakkingsfunctie vervullen, niet op de markt worden gebracht, stelt de ontwerpverordening.Daarnaast stelt het Europese wetsvoorstel een doelstelling voor van 20% voor herbruikbare verpakkingen in e-commerce tegen 2030, oplopend tot 80% tegen 2040.

Artikel delen