Weststrate bestaat 90 jaar: Altijd vooruitstrevend, altijd persoonlijk

Weststrate bestaat 90 jaar: Altijd vooruitstrevend, altijd persoonlijk

Weststrate bestaat 90 jaar: Altijd vooruitstrevend, altijd persoonlijk

Weststrate viert dit jaar zijn 90-jarig jubileum. Volgens Rob Jeras, Krijno Davidse en Maya van der Vlugt is het bedrijf groot geworden door klein te blijven. Ondanks een flinke assortimentsverbreding, diverse nieuwe markten en een groeiend personeelsbestand, voelt Weststrate nog altijd als een familiebedrijf.

Van regionale papierleverancier tot internationale groothandel in verpakkingen, kantoorartikelen, projectinrichting en facilitaire oplossingen, dat is het verhaal van Weststrate in een notendop. In 90 jaar tijd groeide dit Zeeuwse familiebedrijf uit tot een toonaangevende speler in uiteenlopende branches, waaronder de detailhandel, food, industrie en zorg. De heer Weststrate richtte in 1934 het bedrijf op en droeg dit in 1976 aan drie zonen over. Tussen  2004 en 2006 gingen zij met pensioen, waarop Rob Jeras en Krijno Davidse het bedrijf voortzetten. ‘We zijn groot geworden door klein te blijven. Groot omdat we de afgelopen decennia ons assortiment aanzienlijk verbreedden en veel nieuwe markten betraden. Klein, omdat Weststrate nog steeds voelt als een familiebedrijf, met korte lijnen en persoonlijk contact’, aldus Davidse.

Eén aanspreekpunt

Eind jaren negentig vormde een belangrijke periode in de ontwikkeling van Weststrate. Destijds leverde de onderneming veelal verpakkingen, verpakkingstools en -machines aan de industrie en disposables aan de zorg. ‘Omdat deze markten ook kantoorartikelen verbruiken en natuurlijk ook waarde hechten aan een mooi ingerichte, ergonomische, werkplek, zagen we kansen. Voor de klant is het prettig om één aanspreekpunt en distributiepartner te hebben’, vertelt Jeras. ‘Ook signaleerden we vroegtijdig dat onze oorspronkelijke grossiersrol minder belangrijk werd in Nederland en Europa. Door internet werd de supply chain korter, dus bedrijven gingen verder kijken dan de leverancier om de hoek. We gingen op zoek naar de bronnen van onze producten en kochten uiteindelijk zelf in bij de fabrikanten. Tegenwoordig zoeken we bij een klantvraag gericht naar de juiste fabrikant en we importeren wereldwijd.’

‘We bieden een mooie combinatie van ontzorgen en one stop shopping’

Ontzorgen

Na de introductie van kantoorartikelen en meubels breidde Weststrate zijn diensten uit met complete projectinrichtingen. ‘Onze pay-off is “de veelzijdige specialist”: we hebben veel kennis van een breed assortiment en combineren dit met distributie. Daarin zijn we altijd vooruitstrevend geweest’, aldus Jeras. ‘We vinden het belangrijk dat ons servicelevel hoog is. Daarom hebben we ook klantspecifieke artikelen op voorraad, die zo’n 40% van ons magazijn innemen. We hanteren een minimum voorraad en onze klanten kunnen de klantspecifieke artikelen op doosniveau afroepen. Soms leveren we nog dezelfde dag’, vertelt Davidse. ‘Dat is een mooie combinatie van  ontzorgen en one stop shopping; heeft een industriële voedselverwerker verpakkingen nodig, dan kan hij ook meteen nieuwe cartridges bestellen.’

Korte lijnen, langdurige relaties

Dat bij Weststrate klanten centraal staan, blijkt volgens Maya van der Vlugt, marketing- en communicatiemanager, eveneens uit het persoonlijke contact: ‘We hebben korte lijnen en veel van onze klanten kennen we persoonlijk. We komen op bezoek, zoeken naar oplossingen, streven naar een langdurige relatie én wederkerigheid; veel van onze klanten zijn tevens leverancier. Ook het persoonlijke contact intern vinden we belangrijk. De sfeer binnen Weststrate is ambitieus, no-nonsense, maar ook ontspannen. Sommige mensen zijn al ruim dertig jaar in dienst, dat zegt wel iets. Ook gebeurt het regelmatig dat een accountmanager mensen uit de eigen sociale omgeving bij Weststrate introduceert. Dan sta je 100% achter je bedrijf.’

Duurzame oplossingen

Het 90-jarige jubileum toont dat Weststrate al decennialang weet te anticiperen op snelle marktveranderingen. Zo ook op het gebied van duurzaamheid.
‘Verpakkingen liggen onder een vergrootglas en we nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Met onze klanten analyseren we het verpakkingsmateriaal en de behoeften. Waar is dikte- en ruimtereductie mogelijk? Waar kunnen we een meerlaagse folie vervangen door monomateriaal? We zijn niet merk- of productafhankelijk en kunnen onze klanten dus objectief adviseren’, vertelt Davidse. ‘We houden de wet- en regelgeving scherp in de gaten en weten aan welke ontwikkelingen onze fabrikanten werken, zodat we klanten de nieuwste oplossingen kunnen presenteren.’

Continuïteit en verbeteringen

Ook voor de toekomst heeft Weststrate de nodige ambities: ‘Enerzijds vinden we continuïteit belangrijk. Met een sterke regiofunctie en langdurige klantrelaties. Ook hechten we veel waarde aan het welzijn van onze medewerkers. Ons streven is een prettige sfeer en een gezond werkklimaat. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van onze eigen sportschool en we serveren vers fruit’, aldus Jeras. ‘Anderzijds willen we blijven verbeteren, vooral op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid. Sinds kort zijn we bijvoorbeeld FSC-gecertificeerd en in 2030 willen we beschikken over een volledig elektrisch wagenpark. Ook blijven we met onze klanten in gesprek over wat beter en duurzamer kan. Zo willen we een toonaangevende speler blijven in de sterk veranderende markt van verpakkingen en kantoor- en projectinrichting.’

Laat je inspireren

Van versverpakkingen en bedrukte brievenbusdozen tot audiovisuele en facilitaire oplossingen, kabelmanagement en kantoorapparatuur: Weststrate levert alle verpakkingen en alles voor kantoor. Neem vrijblijvend contact op of bezoek de showroom in Middelburg en laat je inspireren.

Weststrate, logo

90 jaar Weststrate

Het 90-jarig jubileum betekent feest: met allerlei kortingen en weggeefacties. Ook organiseert het bedrijf twee events: een weekend weg met alle medewerkers en een feest voor klanten– waarmee ze al jarenlang samenwerken – grote leveranciers,medewerkers en hun familie. Om samen trots en dankbaar terug te blikken op 90 jaar en dit te vieren.

Artikel delen