3 vragen aan ... Taco Schmidt, NLPA juryvoorzitter en founding partner van Qindle

Taco Schmidt NLPA juryvoorzitter en founding partner Qindle

3 vragen aan ... Taco Schmidt, NLPA juryvoorzitter en founding partner van Qindle

Voor onze wekelijkse rubriek '3 vragen aan' vroegen we deze keer Taco Schmidt, NLPA juryvoorzitter Food Vers en founding partner van Qindle, hoe hij de NLPA jurering heeft ervaren.

Wat was je algemene indruk van de inzendingen van dit jaar?

Het designniveau van de inzendingen was ook dit jaar weer gemiddeld genomen uitstekend. Het viel me op dat inzendingen die slim gebruikmaken van design altijd bovendrijven; helder inzicht in het onderscheidend vermogen van een product, de rol van het merk en een eenduidig consumenteninzicht helpen bij het creëren van een goed design. 

De magie van een prijswinnende inzending zit eigenlijk altijd in hoe propositie, merkboodschap, visueel design en verpakkingsvorm geloofwaardig samensmelten tot een karaktervol en uniek verpakkingsontwerp. We zien vaak verpakkingen, waarin op zichzelf staande designelementen goed of zelfs prachtig zijn, maar als geheel niet een compleet of onderscheidend verhaal vertellen of weinig kwalitatief of consistent zijn uitgevoerd.

Een interessante trend dit jaar was het hoge aantal inzendingen van duurzame versproducten, waarin we diverse combinaties zagen van wat ik zou omschrijven als ‘convenience meets premium’ en ‘doing good meets premium’. Je ziet dat de Gen Z-designtaal steeds belangrijker wordt; verpakkingen die zichzelf bewust buiten categorieconventies plaatsen door het gebruik van opvallend typo design, uniek kleurgebruik, illustraties en collagetechnieken en daarmee terecht hun plek in het schap claimen.

Waaraan moet een goede verpakking / goed verpakkingsdesign volgens jou voldoen?

Als jury hebben we helder omschreven criteria toegepast bij het beoordelen van de verpakkingen, elk met een eigen factor om datgene wat wij als belangrijk beschouwen naar voren te laten komen. Ik kan natuurlijk niet te veel verklappen … maar ik kan wel zeggen dat een goede verpakking in zijn algemeenheid mijns inziens aan de volgende criteria moet voldoen:

  • Een heldere propositie gebaseerd op een relevant consumenteninzicht
  • Merkcommunicatie en visuele taal die de doelgroep verleiden
  • Heldere communicatiehiërarchie en navigatie op de verpakking en in het assortiment
  • Een designoplossing die ondersteund wordt door een slimme structurele verpakkingsoplossing en vice versa
  • Een verpakkingsoplossing die gebruikmaakt van in de industrie beschikbare duurzame materialen en oplossingen

Goede verpakkingen voldoen aan 3 of meer van deze criteria, prijswinnaars aan alle 5 en hebben bij voorkeur een onderscheidende of – nog beter – innovatieve designtaal. Het intrinsieke creatieve niveau is natuurlijk van groot belang in een designcompetitie.

Hoe vond je het om de categorie Food Vers te jureren?

In de categorie Food Vers vindt de laatste jaren enorm veel innovatie plaats. Dat was ook terug te zien in het grote aantal inzendingen. Veel versproducten concurreren om de beperkte ruimte op het schap of de aandachtspanne online of in de media. 

Op de vaak beperkte oppervlakte van een versverpakking wordt gezocht naar de juiste balans tussen versuitstraling, merkverhaal, productcommunicatie en kwaliteit- & convenience uitstraling/oplossing. Vers is voor sommige producten een relatief begrip en de inzendingen zijn te vinden in uiteenlopende kanalen of retailschappen. Deze variëteit maakt het een leuke uitdaging om te jureren. Het helpt natuurlijk dat mijn juryleden zeer ervaren zijn en elk hun sporen hebben verdiend in een specifiek deel van het vakgebied. Ook zijn het zeer sympathieke mensen en we doen dit niet voor het eerst ;-) Dus met een paar gezonde discussies waren we het eigenlijk opvallend eens over wie we wilden nomineren. Objectieve scores en onderbuik vertelden ons ook nog eens hetzelfde.

Artikel delen