QR-code vervangt barcode: welke mogelijkheden zien we?

QR-code vervangt barcode actuele discussie

QR-code vervangt barcode: welke mogelijkheden zien we?

Tags: Coderen

Verpakkingsontwerper Laura Voet deelde een LinkedIn post over de QR-code: ‘De QR-code vervangt de barcode en kan veel meer gegevens opslaan. Zo kun je als merk veel meer informatie met de consument delen.’ Een actueel onderwerp zo blijkt uit het artikel Coderen: dit zijn de trends en de reacties die Voet op haar post krijgt.

Prominente plaats

De eerste reactie is een vraag: ‘Hoe zou jij de 2D-code anders integreren in je ontwerp dan de huidige barcode?’ Eén antwoord daarop luidt: ‘Ik zou hem een grotere en prominente plaats geven op de verpakking. "Wil je weten wat erin zit!? Check hier!"’ En Voet antwoordt: ‘Wanneer de barcode vervalt, geeft dit ons sowieso al meer ruimte op de verpakking. Nu verwacht ik voor de QR-code ook richtlijnen voor de toepassing/vormgeving ervan. En ik ben benieuwd wat dit doet met de wetgeving. Mag er bijvoorbeeld nog meer verplichte informatie komen te vervallen (en is dat handig)? Dat geeft nog meer ruimte voor merkbeleving op verpakking.’

Branded QR-codes

Andere reacties zijn: ‘Tof! Ik gebruik de QR-code op instructiekaartjes voor mijn DIY-boxen. De QR-code gaat dan naar een instructievideo op Youtube, zodat mensen precies weten hoe ze de chocolade maken.’ En: ‘De mogelijkheden zijn legio: je kunt de taal detecteren van de telefoon van de gebruiker om zo in hun eigen taal meer te kunnen vertellen over het product, etc. Wij zetten daarom graag branded QR-codes in die de merkbeleving verhogen en ook nog eens dynamisch zijn, zodat je altijd recente content kunt aanbieden.’

Wisselende URL

‘De mogelijkheden achter de 2D-code zijn oneindig, maar de kassa moet deze wel kunnen blijven scannen en het artikelnummer of EAN eruit kunnen halen. Tegelijkertijd zal er een dynamische URL achter zitten, die je met een telefoon kan scannen en die je dan naar een steeds wisselende URL kan brengen. Daardoor kan je de landingspagina, waar je naast informatie over het product ook acties en unieke promoties kan activeren of evenementen kan promoten, elke keer anders inrichten. Leuk om hierover te brainstormen.’

 

Artikel delen