Overmatig gebruik van verpakkingen is reden om niet meer te bestellen

DS SMith onderzoek: Overmatig gebruik van verpakkingen is reden om niet meer te bestellen

Overmatig gebruik van verpakkingen is reden om niet meer te bestellen

Bedrijven lopen het risico omzet te verliezen als ze niet voldoen aan de vraag van consumenten naar verpakkingen geproduceerd van duurzame verpakkingsmaterialen zo blijkt uit nieuw onderzoek(*) in opdracht van DS Smith onder Vlaamse en Nederlandse consumenten.

 

15% van de Vlaamse respondenten en bijna 1 op de 5 (19%) Nederlandse online shoppers geeft aan te stoppen met bestellen bij een bedrijf wanneer te veel onnodige verpakking gebruikt wordt, meer dan 1 op de 10 zou hetzelfde doen als de verpakking niet of moeilijk recyclebaar is.

Papieren of kartonnen verpakking

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat duurzaamheid een belangrijk punt is voor consumenten: veel consumenten leggen een directe associatie tussen verpakkingen en de bredere duurzaamheidsinspanningen van een merk. Bijna 4 op de 5 respondenten zegt een product het liefst in een papieren of kartonnen verpakking te ontvangen. Ook geeft meer dan de helft van de respondenten aan dat een papieren of kartonnen verpakking blijk geeft van betrokkenheid van een bedrijf bij het milieu, in tegenstelling tot een in plastic verpakt product. Tegelijkertijd blijkt uit de resultaten een weerstand tegen plastic: 7 op de 10 respondenten wil zo min mogelijk plastic verpakkingen ontvangen. 

DSSmith_onderzoek.3

 

'Consumenten verwachten verpakkingen van hoge kwaliteit die recyclebaar of herbruikbaar zijn en onnodig afval verminderen'

DSSmith_onderzoek.5

Recyclebare verpakkingen

Daarnaast zorgt schade aan een verpakking voor een negatief effect op herhaalaankopen: 1 op de 4 consumenten heeft wel eens een beschadigde omverpakking ontvangen. Voor 22% van de Vlaamse en 27% van de Nederlandse onlineconsumenten een reden om minder te bestellen bij de desbetreffende webwinkel. 
Een belangrijk punt van zorg voor consumenten wat betreft verpakkingen is de mate van recyclen. 59% van de Vlaamse respondenten en de helft van de Nederlandse respondenten beschouwt dit als een prioriteit, terwijl bijna een vijfde (17%) van de consumenten in beide markten overweegt om meer te betalen voor gemakkelijk te recyclen verpakkingen. 

Hiddo van de Ven, Sales, marketing & innovation director Benelux bij de verpakkingsproducent benadrukt in reactie op het rapport: ‘De pandemie was een moment van de waarheid voor veel e-commercemerken, omdat de trend van online winkelen hand in hand ging met steeds specifiekere verwachtingen ten aanzien van de wijze waarop producten verstuurd en ontvangen worden. Duurzaamheid staat nu duidelijk bovenaan de prioriteitenlijst van consumenten: zij verwachten verpakkingen van hoge kwaliteit die recyclebaar of herbruikbaar zijn en onnodig afval verminderen.’

*Het onderzoek is dit jaar uitgevoerd onder 1.000 internetgebruikers (500 per markt) van 16 jaar en ouder die minstens elke 3 maanden online fysieke producten kopen.

Conclusie

Alles bij elkaar toont het onderzoek aan dat verpakkingen van belang zijn voor de reputatie van een webshop en het behoud van consumenten. Een verpakking is vaak de eerste kennismaking van een consument met een product of webshop en vormt daarmee een belangrijke kans om verwachtingen waar te maken, maar ook een goede indruk achter te laten. 
Artikel delen